Я думала, что дно пробито, а нет…. в дно постучали. Читая такие новости, хочется выйти, закрыть за собою дверь и заколотить ее, чтобы ни одна нечесть не смогла проникнуть ко мне внутрь.
Я так понимаю, что скидок уже Господь Бог для Норвегии делать не будет, если вот так в Норвегии похулили Святого Духа….
Jesus som trans er supert, synes alle bispekandidater i Hamar
Teaterstykket «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning», som er en del av Den norske kirkes markering av Skeivt kulturår, har fått langt mer omtale enn den de fleste teateroppsetninger her til lands. Selv før Esben Esther Pirelli Benestad har stått på scenen som Jesus som transkvinne, har reaksjonene vært mange.
Og det er ikke bare at Jesus blir presentert som en transkvinne som har ført til reaksjoner. Også tittelen, Himmelens Dronning, har fått mange til å reagere. Himmeldronningen er en av mange avguder i førkristen tid i Midtøsten. Profeten Jeremia reagerer blant annet kraftig på at det jødiske folk dyrket henne.
Men for de fem teologene som er nominert til biskopstillingen i Hamar, er innvendingene ikke et problem. Der er alle positive til forestillingen, og sier blant annet følgende til avisen Vårt Land:
Raag Rolfsen, prost i Sandefjord prosti i Tunsberg bispedømme:
Det er umulig å uttale seg om et bestemt stykke uten å ha sett det. Likevel er han grunnleggende positiv til ideen.
– Et teaterstykke med høy kunstnerisk kvalitet som fremstiller Jesus som transperson, er viktig. Jesus er et forbilde for alle, og det å fremstille ham med en identitet som kombinerer og overskrider tradisjonelt maskuline og feminine sider, er teologisk interessant, skriver han i en e-post til Vårt Land.
Tor Even Fougner, prost i Sør-Gudbrandsdal:
Ser det helt uproblematisk å fremstille Jesus som transkvinne. Prosten i Sør-Gudbrandsdal mener det tvert imot kan bidra til å anskueliggjøre nye sider ved Jesus.
– Det nye testamentes fortellinger om Jesus viser oss en radikal kjærlighet – en kjærlighet som ser mennesket, som reiser mennesker opp, som hjelper dem til å finne seg og bli satt fri. Jeg tror mange transpersoner i dag har sterke fortellinger nettopp om viktigheten av å bli sett, bli reist opp, finne seg selv, bli satt fri, skriver han i en e-post til Vårt Land.
– Jeg tror Jesus som transperson kan hjelpe oss til bli klokere på hvem Jesus er, og hva transidentitet er i dag.
Hege Fagermoen, sokneprest i Glemmen menighet i Borg:
Opplever heller ikke det omstridte stykket som problematisk. Hun minner om at kunstens rom er noe annet enn liturgiens rom.
– Kunstens rolle er å være åpen og utforskende, den skal utfordre og kanskje til og med provosere. En teateroppsetning er ikke uttrykk for kirkas lære. Derimot tenker jeg at det å lage et teaterstykke om Jesus er et vitnesbyrd om at fortellingen om Jesus er viktig. Hvis Jesus hadde vært utdatert eller likegyldig, hadde ikke dette blitt laget. Hvem vet – kanskje noen blir så nysgjerrige på Jesus at de vil ha mer og oppsøker kirken, skriver hun i en e-post til Vårt Land.
Margunn Sandal, prest i Frogner menighet i Oslo:
vil ikke kommentere stykket spesifikt ettersom hun ikke har sett det. Samtidig forteller hun at hun er på linje med den nåværende Hamar-biskopen, som hun mener «skriver godt om dette».
Перевод:
Иисус как трансгендер великолепен, думают все кандидаты в епископы в Хамаре
Спектакль «Evangeliet Etern Jesus, Himmelens Dronning», который является частью празднования Норвежской церковью Года квир-культуры, получил гораздо большую огласку, чем большинство театральных постановок в этой стране. Еще до того, как Эсбен Эстер Пирелли Бенестад вышла на сцену в образе Иисуса в образе транс-женщины, было много реакций.
И дело не только в том, что Иисус представлен как транс-женщина, что вызвало реакцию. Титул «Царица небес» также вызвал у многих реакцию. Царица Небесная — один из многих идолов в дохристианские времена на Ближнем Востоке. Среди прочего, пророк Иеремия резко реагирует на то, что еврейский народ поклонялся ей.
Но для пятерых богословов, выдвинутых на должность епископа в Хамаре, возражения не проблема. Там все отзываются о спектакле положительно и, между прочим, говорят газете Vårt Land следующее:
Рааг Рольфсен, ректор Сандефьорда в епархии Тунсберг:
Невозможно комментировать тот или иной фрагмент, не видя его. Тем не менее, он принципиально положительно относится к этой идее.
- Важна пьеса высокого художественного качества, изображающая Иисуса как трансгендера. Иисус является образцом для подражания для всех, и изображать Его личность, которая сочетает в себе и превосходит традиционно мужские и женские аспекты, интересно с теологической точки зрения, пишет он в электронном письме Vårt Land.
Тор Эвен Фугнер, ректор Сёр-Гудбрандсдаля:
Кажется ли совершенно беспроблемным изобразить Иисуса трансгендерной женщиной? Проректор в Сер-Гудбрандсдале считает, что, наоборот, это может помочь сделать видимыми новые аспекты Иисуса.
- Истории Нового Завета об Иисусе показывают нам радикальную любовь - любовь, которая видит человека, которая возвышает людей, которая помогает им найти себя и освободиться. Я думаю, что у многих трансгендерных людей сегодня есть убедительные истории именно о том, как важно быть замеченным, возвыситься, найти себя, освободиться, — пишет он в электронном письме Vårt Land.
- Я думаю, что Иисус как транс-человек может помочь нам стать мудрее в отношении того, кто такой Иисус и что такое транс-идентичность сегодня.
Хеге Фагермуэн, приходской священник прихода Глеммен в Борге:
Он также не воспринимает спорную часть как проблематичную. Она напоминает нам, что пространство искусства отличается от пространства литургии.
- Роль искусства в том, чтобы быть открытым и исследовательским, оно должно бросать вызов и, возможно, даже провоцировать. Театральная постановка не есть выражение церковного учения. С другой стороны, я думаю, что создание пьесы об Иисусе — это свидетельство того, что история об Иисусе важна. Если бы Иисус был устаревшим или равнодушным, этого бы не было. Кто знает, может быть, кто-то настолько заинтересуется Иисусом, что захочет большего и начнет искать церковь, пишет она в электронном письме Vårt Land.
Маргунн Сандал, священник прихода Фрогнер в Осло:
конкретно спектакль комментировать не будет, так как не видела его. В то же время она говорит, что солидарна с нынешним епископом Хамара, который, по ее мнению, «хорошо об этом пишет».
Jesus som trans er supert, synes alle bispekandidater i Hamar
Transe-Jesus lover evig sex til alle. Amen
Til stående applaus ble Esben Esther Pirelli Benestad alias «Himmeldronning» takket av for norgespremieren i ruinene av den gamle domkirken i Hamar søndag kveld. De neste to ukene skal stykket oppføres i Elverum og Sand kirker til unison begeistring fra de to prestene som har sin tjeneste der. «Kongsdøtrene» som i en periode har bedt om at stykket ikke får bli oppført i kirker, er så langt ikke bønnhørt.
Til stede var biskop Solveig Fiske. Hun er allerede blitt intervjuet om «Kongsdøtrenes» protester, men har ikke «samme innsteg» (Fiskes utrykk) som dem. Biskopen mener alle har godt av Cliffords transe-Jesus; Fiske sammenligner transe-Jesus med at mange fremstiller ham med hvit hud – selv har jeg sett en Kristus og Maria-skulptur der han er svart og hun er hvit –. Fiskes argumentasjon imponerer ikke.
Tilstede var også dramatikeren selv, Jo Clifford. Han skrev stykket i 2009. Cliffords hensikt med stykket er å protestere mot den undertrykkelsen og volden som begås mot transpersoner verden over. Det er en hensikt det ikke er vanskelig å slutte seg til. Stykket er dedisert Veronica Bolina, en brasiliansk transperson som sitter fengslet og er blitt utsatt for vold fra politiets side. Undertrykkelse og vold er aldri akseptabelt
Kirkerom som åsted for politisk aktivisme
Dette er en tidsriktig oppsetning for transpersoners rett til et verdig liv på linje med alle andre mennesker. Domkirkeruinene var en vakker ramme i det avtagende lyset utenfor. Benestad gjorde en god innsats som skuespiller, og stemmen bar godt hjulpet av pålagt etterklang og vibrato. Én times monolog er mye, men Benestad klarte det. Om skuespilleriet var så som så, var viljen til å fremme transpersonenes sak en god bakbrenner. I tråd med tidens tankegang er profesjonalitet ikke nødvendigvis en kvalifikasjon, det er derimot riktig hudfarge og kjønn i en gitt situasjon.
Var det et godt skuespill? Nei. Til det er teksten for svak og for ensidig, og som bibelsk evangelium var det tøv. Teater Innlandet kaller det en teaterpreken.. Jeg vil si det er et propagandaskrift fremført i monologsform der kristendommens frelsesbudskap og frelser brukes uhemmet til å fremme egen politisk agenda.
Teksten baserer seg på skriftsteder fra Det nye testamentet, og ett fra 1 Mosebok. De er til dels kraftig omarbeidet. Av lignelsene har det gått verst utover lignelsen om den bortkomne sønnen. At Clifford har omgjort sønn til datter er uproblematisk, men logikken og kjærlighetsbudskapet fordamper i farens omtale av sønnen som vanskapning da han får vite at sønnen føler seg som datter; og ikke minst når den eldre brorens reaksjon over at faren arrangerer en stor fest fordi lillesøster er kommet tilbake, beskrives slik:
Og faren sa: –Det er sant at du alltid har gjort ditt beste
og forsøkt å være en god sønn for meg, men faktum er at du er ganske kjedelig.
Og du har aldri elsket meg! Og du har mistet deg selv …
Den eldre sønnen kan oppfattes som et bilde på alle de «streite, ukjærlige og kjedelige folkene som ikke har pådratt seg kjønnsforvirring», og de fortjener altså ikke respekt eller kjærlighet? Er det et menneskesyn som harmonerer med det Clifford sier han forfekter på transpersoners vegne?
Cliffords Jesus er en himmeldronning, men det navnet er faktisk opptatt og har vært det i mange århundrer: Jesu mor Maria har vært tilbedt og blir fortsatt tilbedt som Himmeldronning, blant annet i den katolske kirke.
Перевод:
Транс-Иисус обещает вечный секс всем. Аминь
Под бурные аплодисменты Эсбен Эстер Пирелли Бенестад, также известную как «Царица Небесная», поблагодарили за норвежскую премьеру на руинах старого собора в Хамаре в воскресенье вечером. В течение следующих двух недель спектакль будет ставиться в церквях Эльверум и Санд к унисону энтузиазма двух священников, которые там служат. «Царские дочери», которые какое-то время просили не ставить пьесу в церквях, до сих пор не услышали их просьб.
Присутствовал епископ Сольвейг Фиске. У нее уже брали интервью о протестах «Конгсдётрена», но у нее нет «того же подхода» (выражение Фиске), что и у них. Епископ думает, что транс-Иисус Клиффорда приносит пользу всем; Фиске сравнивает транс-Иисуса с тем, что многие люди изображают его с белой кожей — я сам видел скульптуру Христа и Марии, где он черный, а она белая. Аргумент Фиске не впечатляет.
Также присутствовал сам драматург Джо Клиффорд. Он написал пьесу в 2009 году. Целью пьесы Клиффорда является протест против угнетения и насилия, совершаемых в отношении трансгендеров во всем мире. Это цель, к которой нетрудно присоединиться. Спектакль посвящен Веронике Болине, бразильскому трансгендеру, который находится в заключении и подвергается насилию со стороны полиции. Угнетение и насилие никогда не приемлемы
Церковные помещения как место политической активности
Это своевременная установка права трансгендеров на достойную жизнь наравне со всеми другими людьми. Руины собора выглядели прекрасно в угасающем свете снаружи. Бенестад хорошо постарался как актер, и его голосу хорошо помогали наложенные реверберация и вибрато. Часовой монолог — это много, но Бенестад справился. Если актерская игра была так себе, желание продвигать дело трансгендеров было хорошим второстепенным. В духе времени профессионализм не обязательно является квалификацией, это, напротив, правильный цвет кожи и пол в данной ситуации.
Это была хорошая игра? Нет. Для этого текст слишком слаб и слишком однобок, и как библейское евангелие он был нерешителен. Teater Innlandet называет это театральной проповедью. Я бы сказал, что это часть пропаганды, представленная в форме монолога, в которой христианское послание о спасении и спасителе безудержно используется для продвижения своей собственной политической программы.
Текст основан на Священных Писаниях из Нового Завета и на одном из Книги Бытия. Частично они были сильно переработаны. Из притч худшая вышла за пределы притчи о блудном сыне. То, что Клиффорд превратил своего сына в дочь, не проблематично, но логика и послание любви испаряются в описании отца сына как уродства, когда он узнает, что сын чувствует себя дочерью; и не в последнюю очередь реакция старшего брата на то, что отец устроил большую вечеринку из-за возвращения младшей сестры, описывается следующим образом:
И сказал отец: - Это правда, что ты всегда старался изо всех сил
и пытался быть мне хорошим сыном, но дело в том, что ты довольно скучен.
И ты никогда не любил меня! И ты потерял себя…
Старшего сына можно воспринимать как образ всех «прямых, нелюбящих и скучных людей, не заразившихся смешением полов», и поэтому они не заслуживают ни уважения, ни любви? Согласуется ли этот взгляд на человечество с тем, что, по словам Клиффорда, он защищает от имени трансгендерных людей?
Иисус Клиффорда - Царица Небесная, но это имя на самом деле взято и используется на протяжении многих веков: матери Иисуса Марии поклонялись и до сих пор поклоняются как Царице Небесной, в том числе в католической церкви.